قبل از خبر
زمان انتشار : 1402/09/07 20:30 | کد خبر : 370
مسیر بن‌بست استعدادهای فوتبالی آذربایجان!

اینجا جایی برای استعدادها نیست

نبود مدیریت صحیح در پرورش، رشد و پشتیبانی فوتبالیست ها آموزش دیده در آکادمی های استان آذربایجان شرقی مانع از ادامه فعالیت این بازیکنان در دوره پس از مقطع امید و بزرگسالان می‌شود.

فوتبال,فوتبال پایه,استعدادها,فوتبال آذربایجان,

به گزارش ورزش آذربایجان، به نقل از آذرانجمن، همه ساله هزینه های زیادی در استان توسط والدین در جهت کشف و شکوفایی استعداد های فوتبالی صرف آکادمی ها و مدارس فوتبال به امید رسیدن فرزندان به جایگاه و رده های بالا به عنوان یک فوتبالیست حرفه ای می‌شود، اما نبود مدیریت صحیح در پرورش و رشد و پشتیبانی فوتبالیست های آموزش دیده در آکادمی ها مانع از ادامه فعالیت این بازیکنان در دوره پس از مقطع امید و بزرگسالان می‌شود.

علاوه بر نبود مدیریت صحیح و به کارگیری استعداد ها در رده های بالا که سالیان سال با آموزش و هزینه در آکادمی ها و با قبول سختی ها رشد کرده و خود را به رده امید و جوانان رسانده اند، به دلیل نبود حامی در جذب و به کارگیری این بازیکنان در رده بزرگسالان و مشکل در بستن قرارداد، باعث دلسرد شدن آنها شده تا این استعدادها مجبورا از فعالیت فوتبالی در بهترین سن و اوج جوانی از فعالیت فوتبالی دست بکشند. 

باشگاه تراکتور با وجود قرارداشتن در یک شهر فوتبال خیز و پر از استعداد فوتبالی، شاید هر فصل تنها دو الی سه نفر از بازیکنان آکادمی خود جذب تیم اصلی کرده است که با این حساب معلوم می‌شود که در این باشگاه تنها در یک فصل از ۳۰ الی ۴۰ بازیکن حاضر در رده های امید تنها ۳ یا ۴ بازیکن موفق به حضور در تیم اصلی می شوند.

در واقع نزدیک به ۳۵ بازیکن همه ساله پس از رسیدن  به این سن در فکر خداحافظی زود هنگام یا باج دادن به دلال ها و بنگاه های نقل و انتقالاتی سود جو هستند تا بلکه کورسوی امیدی داشته باشند‌.

این آمار تقریبی شامل باشگاه بزرگی چون تراکتور نیز می‌شود که تیم اصلی اش در لیگ برتر حضور دارد، در حالی که ده ها آکادمی و مدارس فوتبال بدون برنامه ریزی جامع برای آینده استعدادهایشان با وجود نداشتن تیم بزرگسال اصرار بر پرورش بازیکنان خود در سطح پایه دارند که در رده های بعدی بدون حمایت، بازیکنان را به حال خود رها می‌کنند.

مشکل اصلی و اساسی در روند آموزش فوتبال در آکادمی ها بی برنامگی و ورود افراد غیر فوتبالی به این حرفه می باشد، چرا که میتوان از این آموزش ها نهایت استفاده را برای فوتبال استان کرد و اگر سطح آکادمی ها هر چقدر بالا تر باشد خروجی بیشتری در پی خواهد داشت و دست تیم های بزرگ در انتخاب بازیکن باز تر خواهد شد در نتیجه تیم ها برای جذب بازیکن مجبور به بستن قرارداد های میلیاردی نمی شوند و به نوعی قیمت بازار نقل و انتقالات به صورت اتوماتیک وار در حالت سقوط قرار می‌گیرد.

برای اصلاح و ترمیم نحوه فرایند استعداد یابی و مدیریت صحیح استعداد ها در رده های بالا نیاز به همفکری با مدیرانی از جنس بدنه ورزش و مربیانی که سالیانه سال با هدف پرورش در فوتبال پایه حضور داشتند می باشد ، که این باعث میشود که اهداف و خط مشی باشگاه برای پرورش استعداد روشن باشد و باشگاها ببشترین بهره وری را درکنار رشد تا کسب درامد از طریق ترانسفر و فروش باشگاه بازیکن به رده های بالا را به خود اختصاص دهند.

در نتیجه این استراتژی باعث کاهش قیمت‌های نجومی بازیکنان، وجوان تر شدن تیم هاو کاهش هزینه های جاری ودر اخر شاهدنتایج بهتری خواهیم بود.

کد خبر 370


z

مطالب پیشنهادی

انتخاب سر دبیر

در بحث مشارکت کنید