قبل از خبر
زمان انتشار : 1403/02/04 12:00 | کد خبر : 986
برای سلامت مردم چه کاری انجام می شود؟

تبریز، ورزش، مردم؛ ذره بین روی نبض شهر!

ارائه آمار مربوط ورزش همگانی در شهرستان تبریز ما را به اعداد و ارقامی رساند که می تواند برای درک بهتر شرایط یک شهر بزرگ به کار بیاید.

 ورزش و جوانان استان آذربایجان شرقی,ورزش همگانی,

به گزارش «ورزش آذربایجان »، زندگی ماشینی و بی تحرکی دو چالش بزرگ بشر امروزی است که سلامتی روح و جسم او را به خطر انداخته است. با پذیرش این واقعیت که ورزش یکی از مهمترین عوامل موثر بر سلامت روح و جسم انسان است، اهمیت توجه به آن در بین افراد جامعه را دوچندان می سازد. لازمه زندگی سالم برخورداری از روح و جسم سالم است که ورزش می تواند نقش بسیار مهم وموثری در تامین آن داشته باشد. ورزش نه تنها سبب تقویت جسم و توان بدنی فرد می شود بلکه آرامش روحی و روانی او رانیز به دنبال دارد. 

توسعه وترویج ورزش و فعالیت های ورزشی در بین اقشار مختلف مردم نه تنها باعث ایجاد همدلی در بین آنان می شود بلکه روحیه همگرایی و همرایی آنان را در فعالیت های گروهی را نیز دوچندان می سازد. اهمیت سلامتی روحی و جسمی شهروندان به حدی است که امروزه تمام کشورهای جهان با هزینه های کلان برای توسعه و نهادینه سازی فرهنگ ورزش همگانی در بین شهروندان خود تلاش کرده و آنان را برای گرایش به سمت ورزش های همگانی تشویق و ترغیب می کنند. 

با توجه به آنچه گفته شد ، ضرورت توسعه ورزش های همگانی و تلاش برای نهادینه کردن آن در جامعه توسط اداره ورزش و جوانان استان و شهر تبریز به چشم می آید . قصد داریم آنچه توسط این اداره در سال گذشته برای محقق شدن این امر انجام شده است را بررسی کنیم.

در سال ۱۴۰۱ به همت اداره ورزش و جوانان شهرستان تبریز تعداد ۴۶۴ مورد فعالیت انجام گرفته بود که در سال ۱۴۰۲ این تعداد به ۶۱۸ مورد افزایش یافته است. این موارد را به تفکیک نام برده و به آنها اشاره می‌کنیم :

ایستگاه های ورزش  همگانی تبریز ۲۹ ایستگاه بوده است.این در حالی است که ایستگاه های ورزش همگانی استان مجاور «زنجان» ۳۵ ایستگاه و این تعداد در استان «اصفهان» ۹۰ مورد بوده که این مقایسه کوچک تعداد اندک آن را در تبریز نشان می دهد.  ساماندهی و حمایت از مربیان مختص ورزش همگانی ۱۷ مورد بوده است. 

همایش های ورزش همگانی شهرستان  نیز به تعداد 207 همایش رسیده است. استان آذربایجان شرقی در سال گذشته  میزبان 10 مورد از همایش های سراسری ورزش های همگانی نیز بوده است.  علاوه بر این موارد، المپیاد های دانش آموزی و دانشجویی و کارگری در حوزه ورزش همگانی نیز به تعداد 7 مورد برگزار شده است که تعداد اندکی بوده و با توجه به پتانسیل ها و ظرفیت های استان انتظار می رود بیش از این به این المپیاد ها توجه شود . 

جشنواره های عمومی در بخش های ورزشی و فرهنگی نیز در سطح جامعه استان 44 مورد برگزار شده اند.  شهرستان تبریز در سال گذشته 76 مسابقه ورزش همگانی را نیز به خود دیده است. یکی از مهمترین امور در این حوزه اقدامات خلاقانه ای است که شامل نوآوری در راستای توسعه ورزش های همگانی میشود و 51 مورد از این اقدامات در سال 1402 در استان انجام گرفته است. 

111 مورد از پروژه های مشترک بین دستگاهی نیز موسوم به شهر فعال در تبریز انجام شده است. شهر فعال شهری است که بر اساس هرم استاندارد فعالیت بدنی دارای توسعه پایدار در پنج محور پیاده روی، بازی، ورزش، دوچرخه سواری، تناسب اندام و آمادگی جسمانی باشد. اگر شهری در این پنج شاخص استانداردهای لازم را کسب کند به عنوان شهر فعال معرفی می‌شود.

در جهت این اقدامات ، 5 مورد تفاهم نامه تسهیل و مانع زدایی از اجرایی شدن برنامه ها نیز منعقد شده است.  اداره کل ورزش و جوانان استان ، در سال گذشته 24 دوره آموزشی در حوزه ورزش های همگانی برگزار کرده و با 10 مورد تولیدات رسانه ای در جهت فرهنگ سازی برای این امر قدم برداشته است. در همین جهت ، 6 نمایشگاه عمومی / تخصصی نیز برقرار شده  و 17 مورد آیین تجلیل و تکریم نیز برگزار شده است. 

همچنین این اداره در سال 1402 ، تعداد 4 مورد جاده تندرستی نیز احداث کرده است که انتظار می رود بیش تر از این ها به احداث این نوع جاده ها در کلانشهر تبریز توجه شود . البته این اعداد و ارقام برای جوانان شهر تبریز و استان  رضایت بخش نبوده و آنها انتظارت بیشتری از مسئولان شهر در جهت تسهیل امور در جهت انجام ورزش های همگانی در سال جدید دارند. قطعا بهترین قاضی برای آنچه اداره ورزش و جوانان استان در سال گذشته انجام داده ، سطح شهر و جوانان این شهر باشند و اعداد و ارقامی که مطرح می‌شود چندان بیانگر نحوه موفقیت این نهاد نباشد .

کد خبر 986


z

مطالب پیشنهادی

انتخاب سر دبیر

در بحث مشارکت کنید